Sunt în concediu
Chiar dacă este extrasezon, în unele țări e intrasezon, așa că de când cu mobilitatea asta, este foarte ușor să-ți iei concediu când vrea fizicul și mai ales psihicul tău. Firește, orice concediu ar trebui aprobat de superior, dar să nu ne împiedicăm în astfel de detalii nesemnificative.
Foto Unsplash
Ca orice angajat, ai dreptul la concediu în adevăratul sens al cuvântului, adică să poți să ignori cu succes tot ce vine de la serviciu. Cu excepția urgențelor, firește, iar acelea trebuie să fie pe bune urgențe, nu doar simplu motiv că tu te pricepi la diverse chestii și de aia te caută tot pe tine.
Ideea în sine de concediu este de a te deconecta de orice înseamnă serviciu, pentru că altfel se cheamă muncă la distanță. Fără “verifică și tu raportul pe care ți l-am trimis pe mail acum” sau “avem probleme cu clientul X, sună-l tu, te rog”.
Cel mai important lucru pe care trebuie să-l respecți când pleci în concediu este să nu-ți lași ceva neterminat și să comunici foarte clar cine se ocupă și de ce anume în absența ta. Dacă ești responsabil de un proiect foarte important cu DEADline-uri foarte strânse sau chiar ceva banal de care doar tu știi, nu te mira că te caută toată lumea.
Nu contează dacă ești șef și te caută angajații pentru că așa i-ai învățat, să-ți ceară aprobarea de fiecare dată când merg la oliță sau dacă șeful te caută pe tine pentru diverse motive. Tot concediu se cheamă și nu ar trebui să-i deranjezi pe alții sau să fii deranjat(ă).
Dacă există totuși situații în care nu poți sub nicio formă să nu te deconectezi de tot de serviciu, stabilește niște reguli de funcționare cu toată lumea. De exemplu, să comunicați doar pe mail, ceea ce presupune că îl poți ignora cu succes și tu decizi ce este important sau nu, dacă răspunzi acum sau când te întorci la serviciu. Dezavantajul major este că așa ești conectat în permanență cu ce se întâmplă la serviciu, numai vacanță nu este asta.
O altă variantă este să ignori cu succes toate mailurile și să comunicați DOAR pentru urgențe pe telefon. Iar asta înseamnă că doar atunci când este ceva cu adevărat urgent să fii sunat(ă). Mai mult decât oricând, recomand să-ți ții telefonul pe “mute” în concediu, așa reușești să filtrezi când vrei tu să răspunzi sau nu la un apel sau la mesajele text. Cum în zilele noastre, mai mult decât oricând, stai o foarte bună parte din timp cu telefonul în mână, vei vedea notificările respective, așa că nu intra în sindromul FOMO.
Notificări pe telefon la fiecare email – nu, mulțumesc – mailul este doar unul dintre instrumentele de comunicare care trebuie să lucreze pentru tine și nu invers. Chiar și grupurile de Whatsapp de serviciu le poți pune pe “mute” pentru o perioadă anume.
Când ești one (wo)man show, e foarte greu să te deconectezi de tot și de aceea cei din companiile mici sau antreprenorii în primii ani nu se pot gândi la un concediu în adevăratul sens al cuvântului.
Cum nu poți să dispari de tot câteva zile sau săptămâni din peisaj, ai putea să le comunici tuturor că vei răspunde la solicitările pe care numai tu poți să le rezolvi… cu întârzierile de rigoare de o zi / două, iar pentru urgențele adevărate să te sune.
Spor la relaxat!