Nu comunica în afara programului
Acea perioadă de după orele de serviciu este cea în care fiecare ar trebui să-și aleagă singur ce vrea să facă, de aceea se numește în afara programului.
Dacă ești șef și îi suni sau le trimiți mailuri subordonaților în afara programului, impactul pe care îl vei avea asupra lor va fi unul stresant, indiferent de subiect.
Foto Unsplash
În calitate de lider ar trebui în primul rând să poți să te gestionezi pe tine, iar apoi pe ceilalți. Dacă stai foarte prost cu organizarea timpului, nu ai de ce să îți “penalizezi” oamenii cu aceeași abordare. Sau și mai rău, nici măcar nu este ceva urgent, doar că ar fi bine să vorbești / scrii acum pe subiect, pentru că și cel pe care îl cauți este sigur dornic să vorbească în timpul lui liber pe acest subiect.
Știu că ai un sobor de proiecte cu deadline-ul mâine și că acum e ora opt seara, dar ești singurul vinovat pentru că ai ajuns aici.
Poate că angajatul chiar are altceva de făcut și nu stă cu telefonul în mâna, poate-poate îl suni sau îi dai un mail, ca să îi salvezi seara sau chiar weekend-ul. Nu e ca și când ar fi de gardă, disponibil non-stop.
Dacă nu te poți abține, imaginează-ți că te joci cu copilul după ce te-a așteptat cu mare ardoare să ajungi de la serviciu, iar când atmosfera e mai plăcută îți sună telefonul și te întreabă un subaltern de un excel nenorocit. Exact așa se poate întâmpla și când îl suni tu pe el.
Simplul fapt că angajatul are telefon de serviciu, nu înseamnă by default că poți să îl spam-ezi când și cum vrei tu, este la final o invadare a intimității personale și a familiei. Este alegerea lui să își pună telefonul pe silent și să nu își activeze notificările la fiecare e-mail primit.
Nu trimite nici măcar e-mailuri “neutre”, pentru care nu aștepți răspuns, efectul va fi similar.
NU trimite sms-uri cu “Pot să te sun?”.
Evident că mai sunt și unele excepții:
- când într-adevăr este o urgență care nu poate aștepta până a doua zi (lucrătoare);
- excepție înseamnă extrem de rar spre deloc. Nu poți să faci asta de trei ori pe săptămână și să fie luni, ora 21:00;
- dacă este vorba de o criză. De ex. s-ar putea ca într-o oră să explodeze Facebook-ul pentru o tâmpenie publică pe care a făcut-o unul din angajați de îți aplaudă urechile;
- dacă natura jobului presupune și lucrul în afara programului (în ture sau gestionarea unei adrese de mail prin rotație);
- când angajatul este bolnav și vrei să îl întrebi de sănătate (la propriu);
- dacă trimiți mailuri (pe silent) dimineața înainte de începerea programului;
- se aplică prima regulă doar dacă urgența este pe bune.
Respectă-ți oamenii, timpul lor liber și ți-l vor respecta pe al tău.
Cam aceleași principii se aplică și colegilor, nu doar șefilor.
Nu de alta, dar așa ai șanse mai mari să primești un mesaj out of office ca cele de mai jos:
- Nu am acces la adresa de mail; dacă este o urgență, vă rog sunați la 112;
- Vă rog să așteptați și vă voi răspunde în cel mai scurt timp posibil, când mă voi întoarce. Așteptați;
- Nu sunt la birou acum. Din păcate voi reveni mâine.
Spor la Out of Office!