Ce faci cu cei care se plâng în permanență de ceva?

Cei care se plâng în permanență de ceva crează o atmosferă neplăcută oriunde s-ar afla, nu doar la locul de muncă. În general un “plângăcios” profesionist este capabil să critice tot ce este în jurul lui, de la șefi și clasa politică, până la culoarea mochetei.

cei care se plang

Foto Unsplash

Nimic nu scapă de ochiul critic și este chiar mândru de capacitățile sale de a găsi ceva negativ în orice.

Și totuși, ce faci cu un astfel de coleg?

În primul rând asculți ce spune, că poate are dreptate și trebuie să schimbi tu ceva. După aceea, mai ceri părerea și altora, ca să vezi dacă este o percepție izolată sau generală.

Trebuie să-i prezinți cel puțin o singură dată și părerea ta, pentru că altfel poate presupune că ești de acord cu el. Ai astfel opțiunea de a-ți clarifica rapid poziția și de a explica ferm că nu consideri că acest subiect mai trebuie atins. Dacă politica firmei spune să folosiți hârtie rușinoasă albă, este irelevant și consumator de resurse dacă o persoană vrea să fie roz. Hârtia.

Dacă realizezi că bate câmpii, nu-i dai apă la moară (aceea care pe vremuri tocau grâul în făină), adică dacă moara nu are apă se oprește – e fizică simplă, nu cine știe ce complicăciune. Dacă nu-l bagi în seamă, nu mai aberează, pentru că dacă nu are audiență, nu plânge în gol. Nu ar strica să verifici și productivitatea personajului, pentru că de cele mai multe ori, când cineva are un astfel de comportament, nu prea mai are timp de jobul zilnic într-un mod eficient. Excepție fac plângăcioșii profesioniști, pentru care nimic în viața lor nu este bun, însă nu dezbatem astăzi cazurile patologice, pentru că nu le vei putea rezolva nici tu.

Dacă tolerezi un astfel de comportament, fie că e vorba de un coleg, un subordonat sau chiar un șef, mai devreme sau mai târziu va infecta întreaga echipă.

Cele mai eficiente sunt sesiunile de feedback punctual și coaching pentru că sunt canalizate direct pe problema în sine. Când spun coaching, mă refer la soluții punctuale de genul, “Data viitoare când se întâmplă X, ce fel de comportament diferit ai putea avea și care crezi că ar putea să fie impactul asupra întregii echipe?”

De foarte multe ori când un angajat se plânge de ceva, are și soluția la îndemână, iar implicarea directă poate rezolva și problema, dar și “plângerea” din același foc. În cazul în care situația nu se remediază, trebuie escaladată la persoanele abilitate să rezolve problema: șeful direct, superiorul acestuia, HR, etc.

În final, dacă niciuna dintre aceste variante nu funcționează, drumurile voastre trebuie să se despartă. Fără ezitare.

Când te plângi de ceva / cineva, are un efect răcoritor sau chiar terapeutic, însă asta nu îți rezolvă problema.

Spor la succes!