Ce faci când angajatul tău este în depresie?

Atunci când angajatul tău este în depresie, rezultatele muncii lui pot afecta întreaga organizație și atitudinea ta ca șef este pusă la mare încercare în astfel de momente.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, sunt peste 300 de milioane de oameni afectați la nivel global de depresie, iar creșterea acestora față de 2005 este de peste 18%.

depresie

Photo Unsplash

Probabilitatea ca și la tine la birou să existe oameni afectați de depresie este foarte mare, că doar nu credeai că noi stăm mai bine. Este însă greu să-i depistezi și chiar dacă faci asta, un simplu “lasă, că o să treci tu peste asta”, nu va rezolva problema.

Depresia este o boală care este greu de acceptat și simplul fapt că acești oameni trec printr-un moment foarte greu nu înseamnă că trebuie dați deoparte.

Ce poți să faci cu cei care sunt în depresie:

  • fii deschis la orice tip de discuție ai putea avea cu ei. Te vei mira care sunt cauzele sau care pot fi dramele prin care trec. Însă pentru asta trebuie să fii ușor de abordat și angajații tăi să poată vorbi ușor cu tine;
  • nu aștepta să vină ei la tine, ci du-te tu înspre ei, pentru că e puțin probabil să vină la tine să-ți spună: “N’eața șefu’. Ce mai faci? Eu sunt în depresie…”
  • nu-i trata ca și când sunt incapabili;
  • nu le anula obiective și nu-i exclude din echipă. Izolarea și etichetarea față de ceilalți pe principiul “ știți că Georgel are probleme, hai să-l lăsăm în pace” va înrăutăți situația;
  • cu cât vorbești mai mult cu subordonații tăi, cu atât mai mult poți identifica o problemă;
  • ai răbdare. Foarte multă răbdare;
  • ar trebui să ți se ridice (cel puțin) o sprânceană dacă au crescut zilele de concediu medical fără niciun fel de semn aparent de boală și să reușești să afli care este cauza reală;
  • este cel mai bun și mai important moment să-i încurajezi și să-i asiguri de importanța lor la locul de muncă;
  • fii foarte flexibil cu programul în cazul în care au nevoie să meargă la ședințe de terapie. Cu cât vindecarea este mai rapidă, cu atât mai bine pentru toată lumea;
  • nu confunda stresul cu depresia;
  • ca șef, porți o responsabilitate foarte mare față de ei, chiar și cu ajutor medical de specialitate;
  • respectă-le confidențialitatea;
  • în situația, puțin probabilă, ca un angajat să vină la tine să-ți spună că este în depresie, trebuie să fii alături de el, necondiționat;
  • nu face diferențe față de alți angajați;
  • fii corect față de ei. Comunicarea trebuie să fie mai mult decât oricând un punct forte, mai ales că de cele mai multe ori trebuie să scoți cu cleștele de la ei ceva;
  • (re)asigură-i de tot suportul tău și de nevoia de a ajunge la nivelul de performanță cerut.

Conștientizează că depresia afectează activitatea în orice colectiv, iar ignorarea nu este o soluție. Ajutorul șefului, dar și al celorlalți colegi este extrem de important și întotdeauna apreciat.

Chiar dacă nu este vorba de un tratament propriu-zis, poți să-i faci viața mai ușoară unui coleg care se află în depresie.

Spor la “terapie”!