Provocările unui șef
Poziția de șef nu vine doar cu beneficiile care se văd la suprafață, ci și cu unele chestii neplăcute. Mno, fiecare ne alegem (teoretic) ce vrem să facem în carieră, dar când deciziile luate pot afecta mai mulți oameni și chiar familii, parcă nu mai e chiar așa de funny.
Foto Bogdan Stoica
Ca în orice job, poziția de șef are părțile ei negative, iar simplul fapt că ai oameni care “lucrează pentru tine” nu îți ușurează treaba, ci dimpotrivă. Ar fi o ipocrizie să spui că e nasol să fii șef, dar depinde foarte mult și de tine cât de dese sunt momentele mai puțin plăcute.
Să fii șef înseamnă să gestionezi oameni, nu cifre!
Printre sutele de lucruri bune de care beneficiezi ca șef, ai mai jos și câteva (ne)bune:
- uneori trebuie să iei decizii foarte dureroase, cum ar fi “amputarea până la umăr a unei tumori la gleznă”, pentru a salva pacientul;
- vei fi nevoit să renunți la oameni (toxici) care au un impact negativ asupra întregii echipe;
- te întâlnești cu foarte multe situații de rezolvat și nu poți să aplici aceeași rețetă de fiecare dată. Nu ai un sertar plin cu soluții pe care să le scoți când ai nevoie;
- ți se întâmplă sa iei decizii proaste;
- toată lumea se uită la tine, iar orice tâmpenie, mică sau mare, se va vedea foarte ușor;
- ți se aplică prezumția de vinovăție;
- ești luat de exemplu și deciziile tale (proaste) creează precedente;
- oamenii din subordine te copiază și îți fac pe plac în primul rând ca să le fie lor bine. Nu îi poți condamna, e foarte posibil să faci și tu asta;
- și dacă ești un șef prost, oamenii te vor copia;
- ai și tu șef(i);
- trebuie să grăbești (uneori forțat) lucruri / oameni;
- ești și vei fi săpat;
- ai momente în care nu contează dacă ești acasă, în concediu sau este duminică, pentru că va trebui să lucrezi;
- nu poți să îți lași toate gândurile la birou, de cele mai multe ori le iei cu tine acasă;
- va trebui să implementezi lucruri cu care nu ești de acord;
- va trebui să gestionezi conflictele altora chiar și atunci când nu ești direct implicat;
- vei primi spam-uri la greu: mailuri, telefoane, vizite;
- ai tendința de a avea o abordare de cloșcă atunci când e vorba de oamenii tăi, chiar și atunci când nu au dreptate;
- îți va fi greu să îți gestionezi foștii colegi când le devii șef;
- NU poți fi prieten (în adevăratul sens al cuvântului) cu subordonații;
- trebuie să îți cântărești fiecare afirmație pe care o faci;
- ți se va întâmpla să îți crească volumul de muncă ție și echipei tale “peste noapte” și trebuie să poți gestiona acest lucru;
- reprezinți compania și asta înseamnă că nu poți să te plângi. E ca și cum i-ai spune copilului că trebuie să se spele pe mâini, chiar dacă este o chestie nasoală, pe care tu nu poți să o influențezi și a fost decisă de altcineva;
- sunt situații din care nu ai cum să ieși;
- trebuie să gestionezi performanța slabă și atitudinea nepotrivită, iar de cele mai multe ori oamenii nu acceptă ușor astfel de “discuții”;
- dacă ceva merge rău, probabil se va transforma în și mai rău dacă nu iei măsuri, foarte rar se rezolvă de la sine;
- prin acțiunile tale îți poți jigni ușor oamenii, ceea ce nu are nici o scuză, indiferent de presiunea pe care o ai sau cum se poartă cu tine șeful tău. Dacă el este dobitoc, nu trebuie să “cascadezi” același lucru;
- îți vine uneori să te porți ca un “om normal” cu toate exteriorizările de rigoare, dar nu poți;
- nu ești acolo ca să fii “de treabă” și să accepți orice propunere din partea angajaților. Trebuie să ai în vedere însă că deciziile tale trebuie să fie corecte, păstrând totodată și o doză normală de “umanitate”.
Când mai mulți oameni intră în responsabilitatea ta, ești un fel de șef, indiferent de ce scrie pe cartea ta de vizită, iar principala atribuție este responsabilitatea.
Bine BO$$, oricum urmează să ai o scamă, dar nu uita că performanța echipei tale reprezintă de fapt performanța ta și că trebuie să-ți tratezi oamenii ca atare!
Spor la șefit!