Feedback nu înseamnă critică
Feedback-ul este în general tratat ca o critică, pentru că atunci când îl primim, ne așteptăm la ceva negativ. Ceea ce nu e foarte departe de adevăr, dar foarte departe de scopul inițial al feedback-ului.
Foto Bogdan Stoica
Da, șăfu’, feedback nu înseamnă să dai cu critica’n geam oricând vrei tu pentru că așa vei ajunge la a-ți demotiva angajații, fără a ajunge la îmbunătățire – cea mai importantă felie a feedback-ului.
Feedback-ul este un proces prin care urmărești ca persoana căreia i te adresezi să ia în considerare ce i-ai spus, constructiv, pentru a-și îmbunătăți performanța, produsul, etc. NU este un atac la persoană, dorești să corectezi un comportament, iar feedback-ul se concentrează pe viitor.
Critica este un lucru negativ care acuză altă persoană / produs, etc. Critica se centrează pe trecut și este ceva negativ și acuzator. Nu poți construi prin critică, dar poți distruge și răni.
În general, critica se bazează pe ce nu știi să faci și nu pe ce ai putea face mai bine.
Critica nu numai că aduce oamenii în stare defensivă, dar poate să scadă performanța individuală și de echipă. Dacă ești un șef care comentează întruna cât de slabi sunt oamenii tăi, ai toate șansele să fie așa sau să devină (aproape) toți așa.
Nu în ultimul rând, termenul provine din latinul criticus, care înseamna judecător, decident. Adică cel care pune etichete pe oameni. Din acelea nasoale, firește.
“Nobody can make you feel inferior without your consent.” Eleanor Roosevelt
Am mai spus-o de câte ori am avut ocazia, nu folosi feedback-ul sandwich. E ca și când ai mânca un sandwich cu o super pâine, dar înăuntru e ceva stricat, iar rezultatul general va fi… stricat.
Feedback-ul folosit corect este una din cele mai bune metode pe care le poți folosi pentru a-ți crește angajații. Invers, dacă știi cum să-l ceri și dacă ești capabil să-l folosești.
Spor la feedback-uială!