Un vânzător mincinos nu are viață lungă
În general, un mincinos nu are viață lungă pentru că își pierde rapid din credibilitate, iar un vânzător mincinos poate foarte ușor să scadă valoarea unui produs, serviciu sau chiar pe cea brandului.
Foto Pexels
Chiar dacă pentru unii denumirea de vânzător este jignitoare, pentru alții sintagma “vânzător mincinos” este un pleonasm. Fără a generaliza, în momentul în care vrei să faci o vânzare, este oarecum normal să scoți în evidență (doar) părțile bune, dar de aici și până la a minți despre un produs / serviciu e distanță foarte mare.
Dacă ai de reparat un aragaz (a se citi orice fel de gadget) și cauți variante de service rapid, iar toată lumea îți spune că repară în 2 zile, cu excepția unuia care îți spune 6 ore, evident că ești tentat(ă) să alegi ultima variantă, pentru că fără aragaz nu prea poți să gătești.
Te prezinți după șase ore și realizezi că aragazăria s-a închis deja, că nu știai că au program până la ora 18:00. Te enervezi o tură, pentru că ai promis prietenilor că pot să vină la tine în seara asta, pentru că “gătești tu” și încep să facă mișto de tine că de fapt nu ai gătit niciodată și ești un mare aburitor.
A doua zi, mergi cu noaptea în cap în service ca să-ți ridici aragazu’, fiind deja iritat că ți-au promis altceva ieri și că nu s-au ținut de promisiune. După ce “verifică în sistem” îți spun că a fost o “eroare umană”, că piesa lipsă vine doar mâine și, cu toate scuzele de rigoare, nu poți să-ți ridici aragazu’ mai devreme de mâine după prânz. Ți se dau toate planurile peste cap, înghiți în sec și încerci să te scuzi în fața celorlalți că nu din cauza ta nu te-ai ținut de promisiuni.
Într-un final, după numai trei zile, îți ridici nervos / voasă aragazu’ și juri că neam de neamu’ tău nu va mai folosi serviciile acelui service și nu eziți în a-i face de rahat la toți prietenii tăi. Și toate astea pentru că ei au promis ceva ce știau de la bun început că nu pot să livreze la timp.
De ce nu te ajută să vinzi ceea ce nu ai, proces cunoscut sub denumirea de overselling:
- pentru că indiferent de ce promiți, creezi niște așteptări pe măsură;
- pentru că, mai devreme sau mai târziu, chestia asta se va întoarce împotriva ta;
- pentru că valoarea pe care o așteaptă cumpărătorul trebuie să fie corectă.
Clientul de astăzi e mult mai informat decât oricând, de foarte multe ori știe deja ce vinzi tu, iar uneori a luat deja decizia înainte de a intra tu pe ușă.
Te-ar ajuta să confirmi cu clientul ce așteptări are și să nu faci tu presupuneri, iar în același timp ar trebui să-l ajuți pe client să-și dorească el să cumpere de la tine, nu să forțezi tu vânzarea. Aceeași poveste se va întâmpla și cu tine dacă te supravinzi la un interviu.
Spor la succes!