Ce să faci în perioada de probă?
Să spunem că ai trecut de interviu, ai fost deja angajat și urmează perioada de probă. Dacă ai ajuns în faza asta, cel puțin teoretic îți dorești acest job, rămâne de văzut pe parcurs dacă o să îți și placă.
Foto Unsplash
Conform actualului cod al muncii, “Pe durata sau la sfârșitul perioadei de probă, contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, la inițiativa oricăreia dintre părți, fără a fi necesară motivarea acesteia.”. Perioada de probă este de 90 de zile pentru pozițiile de execuție, 120 de zile pentru cele de conducere sau între 5 zile și 45 de zile dacă jobul este pe perioadă determinată.
Interesul șefului este să aleagă și să formeze oameni foarte buni, care să fie motivați să rămănă în companie, în așa fel încât el să își facă viața mai ușoară și să livreze rezultatele (cel puțin) așteptate.
Interesul angajatului este să nu fie dat afară în perioada de probă.
Integrarea într-o companie este cea mai importantă etapă la un nou loc de muncă. Angajatorul trebuie să se asigure că a făcut o alegere bună și de aceea va sta cu ochii pe tine la greu în primele trei luni.
Ca proaspăt angajat ar trebui să ții cont de următoarele:
- trebuie să înveți cât poți de repede ce ai de făcut;
- ești responsabil de peste 99% din ce se va întâmpla cu tine în companie;
- nu te da în spectacol, acomodarea cu colegii este cel puțin la fel de importantă;
- răspunde-ți la întrebarea de ce vrei acest job și după aceea la cum îl vei face mai bine;
- nu încerca abordarea poopincuristă, nu este în avantajul tău, indiferent de cel poopat;
- încearcă să înțelegi cât mai repede care este cultura organizației și adaptează-te. Când mergi în altă țară (mai civilizată) te comporți ca atare în funcție de pretențiile de acolo, fără să păstrezi apucăturile “cocălărești” de acasă;
- fii conștient că nu te va ruga nimeni să îți faci treaba și nici nu vor sta armate de oameni după curu’ tău. Este responsabilitatea ta și tu trebuie să te efortezi mai mult decât de obicei în acest sens;
- întreabă ce nu știi. Nu fă scenarii în special cu ce presupui tu că ai de făcut;
- citește și reține cât poți de mult din politicile firmei și din regulamentul de ordine interioară;
- pune-ți la punct lucrurile administrative de la început: transport, card (chei) de acces, masă, pauze, loc de (joacă) fumat;
- nu accepta și nu intra în polemicile dintre departamente;
- definește foarte clar încă de la început care sunt clienții tăi interni și externi;
- dacă nu ți se spune ce ai de făcut, întreabă. Trebuie să întelegi care este rolul tău și cum vei fi evaluat ulterior;
- învață cât poți de mult despre compania care tocmai te-a angajat. Cu cât mai multe, cu atât vei înțelege mai repede care este rolul tău;
- nu-ți fă probleme dacă nu ajungi la nivelul de performanță al colegilor tăi foarte repede. Este normal să fie așa, doar că trebuie să se vadă pe tine că vrei să înveți, că evoluezi și eventual că te ajută și capu’;
- află ce făcea bine persoana care a fost înaintea ta, dar și ce nu;
- cere dacă nu ți se dă! Cere feedback despre evoluția ta, cât mai mult;
- planifică-ți foarte clar ce vrei să faci în fiecare săptămână din primele 3 luni, iar dacă șeful tău nu te întreabă de sănătate, du-te tu la el și spune-i ce ai făcut și ce îți propui să faci în săptămâna următoare. Nu încerca însă abordarea arogantă “Șefu’, hai să vezi cât sunt yo de meseriaș”;
- indiferent de politica firmei, nu consuma prea mult timp pe Social Media, exceptând situația în care ăsta este jobul tău…;
- indiferent de pauzele luate de ceilalți, tu nu abuza de ele în perioada asta;
- fii punctual(ă). Nu îți va face rău la ten (și nici la eleven) dacă ajungi la birou mai devreme;
- stai de vorbă cu șeful tău ca să înțelegi care sunt obiectivele lui. Cu cât îl ajuți mai repede la îndeplinirea obiectivelor lui și ale echipei (da, ăsta este unul din obiectivele tale), cu atât mai repede își va da seama de valoarea ta. Dacă nu face el asta, solicită (din nou) tu întâlniri cu el;
- nu fi enervant;
- nu fi negativist, de asta se ocupă unii care sunt mai vechi în firmă, dar nici nu te lăsa influențat de ei;
- fi ambițios(oasă);
- respectă-ți promisiunile;
- gândește-te la șeful tău ca la un client care trebuie să fie mulțumit de prestația ta;
- ia-ți notițe! Multe! Pe lângă faptul că e în natura umană să uităm, vei fi bombardat de enorm de multe informații în perioada asta și vei ajunge să le amesteci;
- dacă nu-ți amintești numele și funcțiile colegilor din prima, nu-ți fă probleme, încearcă să-i reții pe cei cu care relaționezi cel mai mult. Eventual să-l ții minte și pe șefu’;
- pune întrebări legate de jargonul folosit în firmă. Chiar dacă toată lumea de acolo știe ce înseamă acronimele acelea nenorocite de (minim) trei litere, nu înseamnă că trebuie să le știi și tu deja;
- întreabă din nou care sunt așteptările la adresa ta, nu numai ce scrie în fișa postului;
- fii respectuos dacă vrei să fii respectat;
- așteaptă-te să faci schimbări în viața ta, nu trebuie să fie neapărat rele;
- nu te trage de șireturi cu toată lumea, dar nu fi nici tatăl aroganților;
- fă întotdeauna mai mult decât ți se cere. Dacă trebuie să dai trei potențiale soluții și tu vii cu cinci (respectând DEADline-ul) te va ajuta;
- fii entuziast. Dacă nici la început nu ești așa, ai șanse foarte mari ca pe parcurs să devii “toxic”;
- ai încredere în colegii tăi, dar nu chiar cu ochii închiși;
- dacă greșești, comunică imediat cu șeful tău, indiferent cât este de gravă tâmpenia pe care ai facut-o. Nu încerca să o ascunzi sub mochetă și învață din greșelile pe care le-ai făcut;
- dacă nu ți se alocă un mentor sau un “buddy” bun la toate, găsește-ți tu unul cât mai repede;
- trebuie să ai inițiativă, dar fără să sari calu’, nu trebuie să schimbi tot în firmă după o lună;
- fii proactiv în privința învățării și a trainingurilor pe care urmează să le faci;
- muncește mai mult decât toți ceilalți, ai multe de recuperat;
- nu te implica în conflicte;
- dacă nu îți place jobul sau compania, este mai bine pentru ambele părți să anunți că “nu se pupă zimții” și să încerci zimții altora;
- nu-ți ignora viața personală;
- dacă ai citit până aici, nu trebuie să faci mai nimic, drumul tău în noul job e foarte ușor, greul abia acum începe.
Nu uita că orice început poate fi greu, indiferent de ce parte a cărții de muncă te afli, iar șeful tău are tot interesul să te integrezi cât mai repede și să performezi cât mai bine.
Spor la succes!