Angajații te copiază în ceea ce faci

Poți să povestești tu cât vrei de mult despre cum se fac anumite lucruri, angajații te copiază în ceea ce faci, nu în ceea ce spui. Uneori această imitare este conștientă, alteori nu, iar câteodată are loc doar pentru a fi pe placul șefului.

La fel cum copiii imită ce fac părinții, așa se întâmplă și la birou.

Un (șef) lider are de multe ori o putere mai mare decât își imaginează asupra angajaților și nu mă refer că poate da cu pumnul în masă până sare cafeaua, ci la exemplul pe care îl dă.

Comportamentul negativ este cel mai ușor de copiat.

Nu poți să ceri angajaților să nu mai fumeze în birou când tu ești cu țigara în mână la tine în birou.

copiaza

Foto Unsplash

La fel cum la piscină când un individ este întrebat de ce micționează (ca să nu spunem că se pee-șă) în apă, tot el răspunde supărat că toată lumea face asta. Ei bine, cine l-a întrebat a făcut asta pentru că “eliberarea” se făcea stând în picioare pe trambulină 🙂

Era aceeași piscină unde scria “Welcome to our OOL. Notice there’s no P in it”.copiaza

Tot ceea ce faci este urmărit, cântărit, judecat, atât comportamental, body language, expresii, dar mai ales conduita pe care o ai.

Dacă văd la tine importanța pe care o dai clienților, este foarte probabil ca și subordonații tăi să facă același lucru.

Ai șanse mult mai mari ca “apucăturile” rele să fie copiate, ceea ce înseamnă, nu numai că tolerezi acele comportamente, dar le și “practici”. Nu poți să le ceri angajaților să depună eforturi deosebite peste program și tu să spargi ușa la 5.

În ultimii zeci de ani, încrederea, unul din cele mai importante ingrediente în relația cu managementul companiei, este în scădere și nu neapărat din cauza factorilor externi.

Ce ai putea face ca șef pentru a fi văzut ca un model:

  • condu-ți oamenii prin propriul exemplu;
  • respectă ce ai promis;
  • când ceri ceva, asigură-te că ai face (sau chiar ai făcut) tu acel ceva;
  • dacă implementezi o regulă nouă, respect-o tu în primul rând;
  • comunică oamenilor ce așteptări ai;
  • recunoaște când greșești;
  • “practice what you preach” (din nou);
  • fii consistent și consecvent în ceea ce faci;
  • ajută, modelează și motivează-ți oamenii;
  • păstrează-ți coloana vertebrală. Întotdeauna!

Un lider, formal sau informal, va fi copiat într-o mică sau mai mare măsură. În funcție de comportamentul șefilor și apoi al angajaților se conturează cultura organizației, care de cele mai multe ori face diferența în orice fel de industrii. Acolo unde competitorii au cam aceleași resurse, oamenii vor face întotdeauna diferența.

Fă-ți oamenii să aibă încredere în tine, pentru că rolul tău este cel mai important pentru fiecare din subordonații tăi!

Spor la succes!